No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 9 Oktober 2016

At Abai Kinabatangan River

Syukur Alhamdulillah salah satu impian dari zaman remaja setelah berpuluh tahun telah tercapai. Pada mulanya kami merancang untuk cuti sekolah September lepas ialah untuk bercuti ke Sarawak tetapi memandangkan tempahan bilik tidak dapat dengan menggunakan Sunway Vacation Club point kerana quota telah penuh untuk ahli maka terpaksa kami ubah rancangan. InsyaAllah lain kalilah kami ke Sarawak sebab dearest husband yang teringin nak lawat Sarawak belum pernah lagi. Tukang Kebun pula pernah ke Sarawak masa zaman kanak-kanak dahulu.

Lalu dengan adanya MATTA Fair awal September lepas di PWTC, kami pergilah tengok apa offer menarik yang ada di sana boleh dilawati untuk cuti sekolah bulan September. Setelah pusing-pusing, Tukang Kebun tertarik dengan tawaran pakej untuk Kinabatangan. Sejak kecil baca buka dan tengok dokumentari teringin sungguh untuk melihat dengan mata sendiri tempat yang mempunyai diversity species yang banyak mungkin mempengaruhi Tukang Kebun untuk ke arah biologist. Apatah lagi antara jaringan sungai terbesar di Malaysia. Walaupun banyak booth yang menawarkan pakej Kinabatangan, Tukang Kebun tertarik kepada booth yang khusus operator untuk Kinabatangan Wetlands Resort bila dibandingkan itenerary dengan operator lain. Syukur Alhamdulillah adalah satu pilihan yang tepat bagi kami.
 Memandangkan minggu cuti sekolah tersebut adalah juga Hari Raya Haji jadi sambil sambut Raya di Sabah, kemudian kami memandu kereta ke Sandakan. Ini juga adalah pertama kali kami ke Sandakan. Lebih kurang 7 pagi kami bertolak dari Kota Kinabalu dan sampai ke bandar Sandakan lebih kurang pukul 1 tengahari. Tour guide juga telah menunggu di Sandakan Yatch Club dekat jeti dengan bot resort sendiri. Setelah selesai pembayaran parking kereta di Sandakan Yatch Club untuk dua malam (RM42? GST included), kami pun menaiki bot dan menyusur ke mana resort terletak di kawasan Abai, Kinabatangan. Dari jeti sambil bergerak kelihatan Pulau Berhala seperti gambar No.1 yang juga landmark dan tempat yang mempunyai sejarahnya sendiri di Sandakan.
 Terima kasih banyak kepada kakitangan Kinabatangan Wetlands Resort yang tak jemu-jemu melayan permata-permata hati kami, membuatkan perjalanan lebih seronok untuk mereka dan of course parents pun boleh ada masa sendiri untuk rilex sambil menikmati pemandangan sepanjang perjalanan di Kinabatangan. Kebiasaannya tangan ni sepanjang masa sibuk tak terlepas pegang dengan anak-anak ini, with this trip ada jugalah hands free dan kita dapat juga bersantai. Lagipun atas bot ni tak dapat nak berkeliaran sangat dan ramai mata-mata dapat bantu awasi kanak-kanak. Semasa our first cruise di Kinabatangan ini, kami sekeluarga sahaja pelancong di atas bot.
 Yang menambahkan keseronokkan walaupun kami sambil baru on the way nak ke resort check in, tour guide banyak memberi peluang kepada kami untuk menjamu mata melihat gelagat hidupan liar di sepanjang sungai Kinabatangan. Baru sejam lebih sampai Sandakan sudah kami dapat lihat Orang Utan liar di pinggir sungai. Memang perlukan mata seperti tour guide yang sudah biasa dapat spot orang utan sebab memang boleh tak perasan. Duduk dekat pokok tinggi kekadang macam blend in warna bulu orang utan ini dengan batang pokok.
 Dekat corner nak masuk jaringan sungai yang terletaknya Kinabatangan Wetlands Resort pula, buaya penghuni Sungai Kinabatangan pula welcoming us. Buaya ini mungkin masih saiz remaja lagi duduk diam macam patung dengan mulut ternganga. Yang kelakarnya boleh Ilhan kata, itu buaya patung ke Mama tak bergerak langsung pun. Tiba-tiba buaya berlari masuk dalam sungai, dah nampak makanan kut dapat menyakinkan si Ilhan yang tu buaya hidup.
 Adalah dalam sejam lebih kami naik bot nak sampai ke Kinabatangan Wetlands Resort menyusuri sungai yang lebarnya lebih kecil pula berbanding dengan jaringan sungai utama diapit dengan pelbagai jenis pokok-pokok nipah.
 Memang seronok bila sampai nak berjalan ke resort pun ikut boardwalk di kelilingi dengan keadaan hutan paya. Line Celcom di sini tak de, jadi rasa memang rehat enjoy betul living without internet atau 3G feeling isolated in the wilderness for 3 days.
 Sebelum sampai di Jeti dekat bandar Sandakan ada juga tour operator contact jangan risau yang mereka memang dah sediakan lunch bila sampai resort nanti. Sebab kami dinasihatkan kalau boleh bertolak sampai elakkan dari lewat petang sangat. Syukur Alhamdulillah semasa kami bertolak dalam pukul 2 dengan bot keadaan cuaca baik dan ombak pun tak bergelora, perjalanan yang elok. Kami sampai ke Kinabatangan Wetlands Resort dalam pukul 3:30 petang. Dining hall dan lounge di tempat ini cukup selesa untuk bersantai.
 Yang menariknya mereka juga ada kitchen garden bersebelahan. Dalam perjalanan ada persinggahan di area kampung Abai, tour guide mencari bekalan udang galah liar segar sungai untuk dinner kami. Murah betul beli terus dari nelayan, sekilogram tak sampai RM20, dalam belasan Ringgit Malaysia sahaja. Pertama kali merasa udang galah Kinabatangan ini manisnya sangat, melt in your mouth.
 Selesai isi perut, kami dibawa ke bilik yang melalui boardwalk tinggi. Tak nampak chalet dari dining hall. Memang rasa macam masuk hutan sepanjang ke arah kawasan chalet. Nature best.
 Walaupun tiada swimming pool macam 5star hotel, ada tempat boleh shower dekat luar untuk sesiapa teringin nak rasa shower with nature. Swimming pool memang tak bolehlah buat takut ada makhluk lain pula yang join sekali kan.
 Bilik chalet sangat luas.  Sebenarnya ada juga balcony. Tingkap yang menghadap belakang memang luas untuk nampak wild nature di belakang while maintain your privacy. Sebab belakang sana dah takde apa-apa bangunan atau tempat jalan pun. Hutan sahajalah. Jika bernasib baik bolehlah observe hidupan liar. Bird watchers memang sukakan resort ini.
 Syukur Alhamdulillah dapat jugalah jadikan trip ini untuk our postpone 10 years wedding anniversary with the kids tahun ini. Asalnya ingat nak ke Jepun. Tapi masing-masing tidak ada masa dan tidak dapat buat planning betul-betul. Last minute kami rancang mana yang mudah dalam Borneo sahajalah. Terima kasih banyak-banyak kepada Ms. Sheng tour operator bagi kami diskaun yang banyak untuk promosi MATTA fair lalu. Kami cuma perlu membuat bayaran untuk 2 orang dewasa sahaja. Yang untuk kanak-kanak diberikan percuma walaupun sebenarnya ada. Dapatlah kami sebilik berkongsi sekeluarga. Sebab bila bincang memandangkan anak-anak kami masih usia muda semua tak berani diorang akan nak tidur bilik berasingan terutamatanya jarak chalet antara lain ada gap banyak dan bukan bilik sebelah-sebelah macam hotel. Terutamatanya ini duduk dalam hutan lagi. Asalnya pakej ini lebih mahal berbanding dengan tour operator lain untuk harga seorang, tetapi sebab rezeki tak termasuk kanak-kanak maka bila kira-kira sama sahaja dengan operator lain apabila masuk pembayaran harga untuk tiga kanak-kanak.

Staff resort pun memang cakap their resort might be a bit expensive compared with others because of their location and facilities ada lebih sikitlah compare to other lodgings around the area. Which is true juga sebenarnya and why their itinerary perk my interest than others. Kami pun amat berpuas hati. Food pun okay sedap. We don't have to pay anything extras and memang money worth. Kadangkala kena hati-hati juga bila baca itinerary mungkin lebih murah tapi activity takde sangat kan. Masa boat cruise, selain dari bot driver, we are always accompanied by a tour guide, some trip kekadang 2 tour guides. Masa kami pergi tak peak season, kami lima orang dan yang first day cuma ada 3 pelancong asal Australia.
 Tour operator pun sebenarnya amat seronok dapat menerima kami sebagai tetamu sebab begitu jarang sekali mereka menerima pelancong dari negara sendiri lebih-lebih lagi dengan anak-anak kecil (special promotion price for the locals maybe hehehe, thank you so much Ms. Sheng & friends). Kebiasaannya tempat resort ini hanya banyak menerima dari pelancong luar terutamanya negara barat. We can see that pelancong negara barat lebih berani take the risk rather than Malaysian because diorang sanggup fly in Sandakan nak ambil pengalaman di Kinabatangan. Layanan memang sangat baik sepanjang kami menginap di sini, sangat dijaga. Lagipun dengan isu penculikan dan keselamatan industri pelancongan di Sandakan kena negative impact yang besar. Which remind us masa kami honeymoon di Bali dahulu pun baru lepas bombing yang banyak pelancong luar meninggal dunia, menyebabkan di Bali ketika itu pun industri pelancongan mereka menurun. Disebabkan itu, kami pelancong di Bali dijaga dengan betul dan layanan amat baik full 5stars. Sama juga situasi di Kinabatangan Wetlands Resort, service full 5 stars. Jadi a good review for industri pelancongan yang kena tempias ini is important for them. Syukur Alhamdulillah kami selamat sepanjang lawatan di sini dan Resort ini pun sebenarnya antara base police marine. Biasanya pagi mereka akan keluar meronda nanti malam balik semula ke resort. Untuk keselamatan tetamu mereka, antara sebab resort ini juga mohon police posting dengan menyediakan kediaman untuk mereka juga.
 Selepas letak barang-barang di bilik, pukul 4:30 petang kami berkumpul di jeti untuk dibawa jalan-jalan mencari hidupan liar di sepanjang sungai Kinabatangan.
 Tukang Kebun perhatikan monyet suka makan kudup bunga dari jenis pokok nipah ini. Kalau monyet jenis ini yang biasa untuk orang tempatan, mereka kekadang gelar monyet RM10 sebab tak rare sambil kami berjenaka di atas bot. Kalau pelancong asing seronoklah tengok monyet ini. Jaga-jaga atas daun pokok nipah ini kadangkala ular paya (Boiga drendophila boie.) suka juga tidur atas daunnya. Jangan jatuh atas kepala sudahlah.
 Amat seronok cruise petang ini kami dapat melihat pelbagai jenis primate atau monyet mencari makanan di pokok pinggiran sungai. Antaranya jenis Silverleaf monkey ataupun dipanggil Silvery Lutung. Proboscis monkey atau monyet belanda pun beberapa kumpulan kelihatan.
  Yang menariknya Tukang Kebun perhatikan hidupan liar jenis monyet ini boleh sahaja duduk harmoni berdekatan dengan kawasan perkampungan air. Yang masalah bagi mereka sebenarnya ialah the inhospitable estates. Apatah lagi nyawa mereka juga terkecam dengan pekerja-pekerja asing yang tak animal friendly. Menurut penduduk tempatan, anak beranak mereka tak pernah diganggu atau mati dikerjakan buaya yang hidup bersama di Sungai Kinabatangan. Sebab kisah lisan yang diturunkan dahulu pernah penduduk-penduduk kampung membantu sang buaya jadi buaya memang tidak kacau mereka. Cuma yang kalau ada kes kena baham dengan buaya sampai mati ialah hanya orang asing sahaja seperti pekerja asing.
 Nampaknya bukan kami sahaja menikmati pemandangan matahari terbenam. Orang Utan juga seakan bersantai memerhatikan warna langit yang berubah apabila matahari mula terbenam.
 Melihat pemandangan matahari terbenam di kawasan berdekatan perkampungan Abai sebelum bergerak balik ke resort.
 Abby minta ambilkan gambar selfie with sunset. Hari pertama kami menginap di resort cuma ada 3 pelancong berasal dari Australia.
 Pemandangan di gerbang Kinabatangan Wetlands Resort setelah matahari terbenam.
 Malam pertama kami menginap cuacanya baik, tour guide bawa night walk di sekitar resort untuk memerhatikan binatang yang aktif waktu malam. Seronok sangat tak disangka chalet yang menghadap chalet kami di sebelahnya ada pokok jenis nipah kelihatan dua pasang mata berkilau apabila disuluh dengan lampu suluh. Rupa-rupanya ada sekurang-kurangnya 2 ekor sang kancil di celah daun nipah tersebut. Tak perlu jalan jauh pun depan chalet sendiri dah ada sang kancil datang melawat.
  Tak nak mereka lari, takdelah nak snap gambar. Sepanjang boardwalk tu banyak jenis juga tumbuhan periuk kera yang dapat dilihat . Nak ambil gambar pun tak terang seperti gambar di bawah. Keesokkan petang kami jalan-jalan sendiri dalam hutan siap cari pokok orkid hutan untuk kenangan.

5 ulasan:

@na berkata...

Tumpang seronok menikmati keindahan khazanah alam bersama-sama keluarga tukang kebun...tima kasih berkongsi keindahan ini..

Tengku Sofia berkata...

Wah! Seronoknya. Tak tahu pun ada resort dan boleh beraktiviti di sana. Leh masukkan dalam senarai percutian nih.

Normala Saad berkata...

Bestnya Diana..nampak anak2 Diana semuanya enjoy the adventure ya..

Ratu berkata...

wow best yer..rasa nak request tuk anniversary jugak..hehehe

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia @na?

Ini dah rindu nak tengok semula khazanah alam di sana.
Memang seronok.

Salam Bahagia Tengku Sofia.

Banyak resort di Sungai Kinabatangan ini.
Ada 3 tempat utama iaitu Bilit, Sukau dan Abai.

Salam Bahagia Kak Mala.

Anak-anak memang enjoy sakan.
Bukan anak je parents pun hehehe....

Salam Bahagia Ratu,

Request, request best tempat ni relax je.