No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 3 Mac 2018

Kitakami Comfort Hotel

Selepas sampai di Stesen Keretapi Sendai, papa dan Ilhan pergi ke Richmond Hotel ambil luggage yang kami minta simpan di sana selepas check out. Manakala, mama, Rayyan dan Abby tunggu di stesen keretapi sementara mama ambil ticket bullet train baru untuk ke Kitakami Stesen, Iwate prefecture. Sebab kami behind schedule dalam sejam lambat bergerak balik masa berjalan-jalan di Teluk Matsushima (related posting klik sini), gara-gara nak merasa makanan laut sambil makan malam. Asalnya tiket yang diambil tempahan awal adalah pukul 6:37PM dari Sendai, kena ambil yang baru pukul 7:37PM naik bullet train Hayate 115go. Ini adalah pertama kali kami tukar waktu tiket keretapi terlepas, nasib tak kena penalty apabila gunakan JR East Pass (Tohoku Area).
 Akhirnya pada pukul 8:33PM kami sampai Stesen Keretapi Kitakami dalam negeri Iwate. Malam kelima kami menginap di negeri lain dan latitude dia lebih tinggi dari Sendai (Negeri Miyagi). Mula-mula ingat nak duduk kawasan Ichinoseki. Tetapi tak jumpa tempat penginapan yang sesuai dengan harga budget untuk kami muat lima orang. Syukur Alhamdulillah Comfort Hotel ni Family Friendly walaupun ianya Business Hotel. Tambahan pula antara penginapan lain semasa perjalanan di Jepun kali ini, hotel ini paling murah harganya semalam.
 Cuaca dahlah makin sejuk, nasib baik Comfort Hotel ini memang berdepan betul dengan Stesen Keretapi KitaKami ikut keluar East Entrance dia. Comfort Hotel ini terletak sama negeri sahaja dengan pengalaman pertama hari keempat anak-anak rasa snow (related posting klik sini).
Maka rezeki anak lagi dapat main salji yang berkumpul di pintu masuk Comfort Hotel. Terus hilang penat mereka. Papa masuk check in dulu sambil Mama meneman. Tersenyum-senyum receptionist tengok gelagat anak-anak di luar main salji yang susah nak dipujuk masuk. Comfort Hotel ini kena inform mereka dulu kalau check in lambat jika sampai lepas pukul 8 malam. Mereka pun ingat kami tak sampai, nasib baik semua ok gara-gara lambat sejam dari perancangan asal.
 Nasib baik di belakang Hotel Comfort Kitakami ini ada convenience store Lawson, bolehlah beli dinner fastfood macam riceball atau bento. Nasib juga ada bekalan buah-buahan yang kami beli sediada dari Shiogama (related posting klik sini). Sementara makan bolehlah cuci baju. Memang salah satu facilities yang kami dah aim nak gunakan di hotel ini ialah mesin basuh dan pengering yang disediakan di sini. Ikut kiraan pakaian yang dibawa pun dah hampir semua perlu basuh. Hari kelima di Jepun , ini sahajalah masa yang kami cuci baju.
 Sebelum tidur masih kedengaran salji sedang turun lebat semula. Syukur Alhamdulillah pagi esoknya dah berhenti dan anak-anak masih seronok ambil kesempatan main salji. Just in case, kami pinjam dua payung dari lobi hotel sebelum bergerak keluar.
 Lewat juga kami keluar. Turun breakfast pun dah dalam 8:30pagi. Bersiap-siap dengan ke tandas segala pukul 9:30pagi barulah bergerak ke tempat-tempat menarik yang sudah dirancang untuk melawat pada hari ke-6 di Jepun 2017. Comfort Hotel punya service okay dan staff very friendly and helpful. Ada juga rajin berlatih cuba berbahasa Inggeris dengan tetamu warga asing.
Awal tahun 2018 ini, Tukang Kebun perhatikan rajin sungguh Madonna Lily berbunga. Bersilih ganti rancak berbunga si Madonna Lily. Madonna Lily ini pun tak perlu banyak jagaan. Bahagia di kawasan separa matahari atau redup.

Info selanjutnya mengenai Madonna Lily (Click Here).

Special Offer untuk bulan Mac 2018 ini sahaja, 2 moist bare-rooted Madonna Lily for RM10.
Have a lovely weekend.

2 ulasan:

mamapp berkata...

Bestnya main salji

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Mamapp,

Hehehe...anak-anak tak puas main maknya kesejukkan.